Za Svědky Jehovovými na Památnou slavnost

19.04.2019

K mé návštěvě Památné slavnosti, kterou si členstvo této náboženské společnosti každoročně připomíná smrt Ježíše Krista, došlo po jistých "náhodách". Dvakrát mne, s jistým časovým odstupem, po úmrtí mé manželky Astrid navštívily dvojice Svědků a nabídly rozhovor k otázkám víry. Vždy jsem je přijal, protože se mi hodilo cestou rozhovoru zahnat samotu, která se dostavuje po ztrátě blízkého člověka. O konání slavnosti v Přerově na Velký pátek 2019 jsem byl informován asi se čtrnáctidenním předstihem. Účast jsem nesliboval.  Šest dní před akcí mě potkali dva muži s pozvánkami na cestě z garáže domů, po které obvykle nechodím. Tentokrát už jsem si řekl, že Památnou vlastnost navštívím. Ostatně,  počítám-li se za křesťana, tak by se něco takového vykonat patřilo, pomyslel jsem si. Odhaduji, že v Klubu Teplo se sešlo víc jak sto lidí. Všichni byli svátečně oblečení, muži drtivou většinou v oblecích s kravatou nebo motýlkem.

Shromáždění trvalo zhruba hodinu. Program asi takový: uvítání, píseň, modlitba, projev či kázání na hlavní téma, obdoba Večeře Páně, informace o konaných týdenních shromážděních, píseň, modlitba, poděkování za účast a rozloučení. Hlavní rozdíly proti církvím? Neslouží knězi s teologickým vzděláním, ale patřičně vyškolení laici. Písně s moderněji znějící reprodukovanou doprovodnou hudbou. Texty písní si mnozí zobrazovali na malých elektronických čtečkách. Podobně to bylo i se sledováním odkazů na Bibli. Bible je patrně stejná, ale přeložená s malými odchylkami v překladu. Místo Boha Jehova. Místo Židů Hebrejci.

Místo kříže kůl (mučednický). Proč tomu tak je, to je nejlépe si dohledat na webu společnosti: www.JW.org . Přednášející (s rolí kazatele) dokládá svá slova odkazy na Bibli s četnými citáty, jak ze Starého, tak z Nového zákona. Těch citátů bylo během mé návštěvy nejméně patnáct.

Při Večeři Páně, jak ji z nám z minulosti od evangelíků, pořadatelé dali na slavnosti kolovat několik talířků s nekvašeným chlebem a poté i sklenic s červeným vínem. Byla to symbolika, která měla být v souladu s Kristovými slovy. Tedy nic se neubíralo z talířků a neupíjelo ze skleniček. S mou výjimkou, já jsem, neznaje postupu, si nedopatřením kousek nekvašeného chleba vzal a pak v nouzi zastrčil do kapsy saka.

Sál Království, nedávno postavené sídlo dvou přerovských sborů na Jižní Čtvrti II
Sál Království, nedávno postavené sídlo dvou přerovských sborů na Jižní Čtvrti II

Celkový dojem: Shromáždění celý program soustředěně sledovalo a respektovalo postupy. Nabyl jsem dojmu, že používaná forma přesné (doslovné) interpretace Bible, jim vyhovuje a nemají s tím problém. Lidé se znali a po skončení slavnosti ještě zůstávali mnozí v sále a bavili se spolu. Z průvodních slov k některým programovaným bodům zaznělo, že v některých státech má náboženská společnost Svědků Jehovových zakázanou činnost. Potěšilo mě, že někteří z pořadatelů mi při odchodu poděkovali jako hostu za účast a byli ochotni vyslechnout si i mé prvé dojmy.

Jaroslav Skopal - Názory a komentáře
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky