K Parabibli Alexandra Fleka

28.01.2019

Tato zajímavá kniha vyšla někdy v roce 2018 a mně se dostala do rukou až v lednu 2019. Prodalo se jí několik desítek tisíc výtisků a zájem o ni stále pokračuje. Podělím se touto cestou o své dojmy s její formou a obsahem.

190 stran knihy je spojeno a vlepeno do obálky lepenkového charakteru a má tak podobu moderního ekologického výrobku. Dvoubarevná grafická úprava přispívá k originalitě díla. Každá kapitolka obsahuje vždy na levé straně řecký text parafrázovaného novozákonního originálu z některého evangelia plus český text úryvku z Bible, překladu 21. století, který byl dokončen za
vedení Alexandra Fleka před deseti lety. Na sousední pravé straně je parafráze textu z levé strany, která zasazením děje do současnosti představuje nové autorovo dílo.

Zatímco pravá strana je i přes drobné, avšak sytě černé písmo, čitelná, ta levá strana tištěná oranžovou barvou a s minimální velikostí písma byla pro mne téměř nečitelná. Pomáhal jsem si
silným světlem nebo i lupou.

Rozhodující pro dílo je však jeho obsah.

Autor nás provádí životem Ježíše, který jakoby se odehrával v současné moderní době na území České republiky. Vybírá si z jednotlivých evangelií některé krátké části z Ježíšova života od narození až po jeho smrt a vzkříšení, aby v nich postihl jeho učení, se kterým jako syn Josefa a Marie, ale počatý z Ducha svatého, přišel mezi lidi. Není popisován jen příběh jeho života, ale i jeho argumentace, k níž s oblibou pro lepší názornost využíval podobenství. Když jsem Parabibli pročítal, poznačil jsem si asi patnáct kapitolek, na kterých by šlo demonstrovat, jak je Ježíš parafrázován.

V úvodní kapitolce, Svatý průšvih, Josef ve snu krátce před svatbou vyřešil problém, zda si Marii vezme, i když věděl, že dítě nemá být jeho. Anděl mu vysvětlil, že nejde o průšvih, ale o Boží plán, a že chlapečka Ježíše má zapsat na matrice jako Ježíš, česky Záchranář, neboť jedno dávné proroctví praví: "On nás zachrání před našimi průšvihy."

Hned v další části je Ježíšův příběh zařazen i místně. Vyvolala to vyhláška ministerstva financí, aby v celé zemi proběhla registrace daňových poplatníků. Té se musel podrobit i Josef Tesař, neboť vedl skromnou živnost v Nošovicích na Slezsku. Pocházel však z Berouna kousek od Prahy a právě tam to na Marii přišlo.

Na jiném místě, kde už dospělý Ježíš káže, autor zasadil kázání na hoře do parku. Uvádí se, že nepomine lidská touha po lepším světě. A to, co o něm Ježíši řekli dříve všichni proroci a mudrci, se naplní. Učedníkům původně řekl, že jsou solí země, zde je však použit výraz "koření světa".
Přicházející zájemce o své učení označil za VIP hosty. Na úvod ve svých lekcích jim nevysvětloval, jak dojdou k blahoslavenství, ale přímo provolával např. "Ať žijí ti, kdo přinášejí smíření - sám Bůh je na ně hrdý!"

Dál už jen heslovitě podle stran, popřípadě i názvů.

Jak se chovat k nepřátelům, popisuje na str. 69 pod názvem Nikdo není cizí. V nebezpečných vztazích neříkat odvěké Pomsta je sladká!, ale např. pochválit nevděčnou osobu slovy, jak jí to dnes sluší. Jinak budeme proti zlu bojovat dalším zlem.

Na straně 93 pod názvem "Láďo, pojď ven!" je popsán známý příběh vzkříšení již mrtvého a pochovaného Lazara - Ládi z Benešova.

Strana 97 přináší krátký příběh nepopulárního hlavního výběrčího daní a boháče Zachea pod názvem Exekutor Zdeněk. Situován je do Kladna.

Ježíšův vzestup mu přinášel i nepřátele a v několika kapitolkách je to zachyceno v oddíle s
nadpisem Konfrontace. Ta začíná na str. 105 podnadpisem "Ježíš na Hrad!" Musíte si přečíst. Místo do Jeruzaléma je vše zasazeno do Prahy.


Autorem obrázku je Miroslav Rozkošný.  Byl pořízen začátkem července 2018  v Praze.
Autorem obrázku je Miroslav Rozkošný. Byl pořízen začátkem července 2018 v Praze.


Ježíšovu konci je věnován předposlední oddíl knihy nazvaný Pašije. Role prokurátora Piláta je v knize a v pražském prostředí zastoupena premiérem Pilátem. Ježíš je vylíčen jako ten, kdo
chce být novým prezidentem. A proč Pilát Ježíše vydal, to si též musíte přečíst. K Ježíšově
popravě došlo na Pankráci. Přivedli ještě dva vězně odsouzené za protistátní činnost. Místo ukřižování byla smrt vykonána provazem.

Závěrečný oddíl má název Finále. Ježíšův hrob je po skončení svátků shledán prázdným.
Postupně dochází k několika jeho zjevením. Jedno z nich jesituováno do Úval, nedaleko od Prahy. Vzkříšený a zjevující se Ježíš přitom pronáší: "Spasitel neměl dobýt svět, ale odnést všechnu jeho bolest." Poslední kapitolka Finále má název "Tady jsem!" a parafrázuje výjimečně část novozákonní knihy Skutky 2:1-21.  Ježíšovi následovníci a následovnice se sedm týdnů po
Velikonocích setkávají na tajném místě v Praze. Došlo k úderu hromu a přilétl blesk.
Přítomní začali mluvit jako nikdy dřív. Turisté a cizinci byli překvapeni. Slyšeli ty Čechy mluvit jejich vlastní řečí o ohromných Božích věcech. Byli tam i imigranti z Iráku a Sýrie. Začala se naplňovat slova proroků. Jakýsi prolog ke křesťanství, chce se mi dodat.

Zde se sluší zakončit, i když kniha má ještě zajímavý Apendix. A nakonec ještě uvedu její plný nadpis: Parabible Tisková zpráva o našem prezidentovi Ježíši z Nošovic.


Jaroslav Skopal - Názory a komentáře
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky